VDL Bus Roeselare heeft een grote bestelling hybride en dieselbussen van De Lijn in de wacht gesleept, volgens de Tijd. VDL mag 125 bussen van 12 meter lang bouwen voor De Lijn (80dieselbussen en 45 hybride). Met de keuze voor VDL kent De Lijn een belangrijke bestelling toe aan een Belgische fabriek. Voor De Lijn reden eind 2016 in Vlaanderen 2.240 bussen rond, grotendeels afkomstig uit de Belgische vestigingen van Jonckheere, VDL en Van Hool. Vanaf 2019 wil De Lijn alleen nog bussen met een alternatieve aandrijving (waterstof, elektrisch of hybride) te kopen.

De Lijn test op dit ogenblik drie e-bussen van Van Hool in Brugge en wil eind tegen 2019 zes e-bussen door Gent, Antwerpen en Leuven sturen.

VDL wil zich omvormen tot een specialist in de bouw van elektrische bussen. Naast zware investeringen blijft de vraag naar elektrische bussen voorlopig laag, waardoor VDL de komende jaren moet overbruggen met 'klassieke' busorders.

Helemaal definitief is de bestelling nog niet. De raad van Bestuur heeft de toekenning goedgekeurd, maar het is nog afwachten of mogelijke concurrenten tegen de beslissing in beroep gaan.