Europese bedrijven 5BASf, Siemens, Volkswagen…)  trekken ten strijde tegen de Chinese dominantie in de ontwikkeling van lithium-ionbatterijen. Ook twee Belgische bedrijven, Umicore en Solvay, doen mee.

 Europa loopt hopeloos achter in de productie van onderdelen voor batterijen die in smartphones, laptops en elektrische auto's zitten. Wereldwijd bedraagt de capaciteit 2,5 procent. China is goed voor een aandeel van 55 procent.

De Europese Commissie bekijkt met de bedrijven hoe mende krachten kan bundelen. Het gaat om verschillende spelers in de batterijketen, waaronder de grondstoffenleveranciers, de batterijcelproducenten en de afnemers.

Umicore levert kathoden, 'het hart van de batterij'. Umicore heeft eveneens rond de recyclage van grondstoffen als een batterij aan het einde van haar levenscyclus komt.

Experts vinden niet dat de strijd bij voorbaat verloren is. 'Voor elektrische wagens is een massaproductie van batterijcellen nodig, wat nooit een Europese sterkte is geweest', zegt Johan Driesen, onderzoeker bij KU Leuven-Energyville. 'Maar Europa heeft de expertise om de inhaalbeweging te maken. Umicore richtte zich als een van de eerste op het recycleren van grondstoffen uit batterijen.'