In de lente van 2016 zegde Volvo Car het toeleveringscontract van vijf belangrijke onderdelenproducenten uit de buurt op. Met de komst van het nieuwe CMA-platform en de compacte SUV XC40 besliste Volvo  om voortaan meer onderdelen in eigen huis (in Gent of Zweden) of door goedkopere, buitenlandse toeleveranciers te laten produceren. Het leek het doodvonnis van de vijf toeleveranciers, die Volvo Car Gent als enige klant telden. 870 jobs waren bedreigd. De bewuste bedrijven gingen meteen op zoek naar nieuwe klanten. Maar die zoektocht bleek moeilijk. Enkel Tower Automotive vond een nieuwe klant in België. Vermoedelijk kunnen de 270 werknemers aan het werk blijven.

Dashboardproducent SAS Automotive ging vorig jaar vervroegd dicht. Ook de deurpaneelbouwer Faurecia en de uitlaat-producent Tenneco vonden geen nieuwe klant en zullen binnen enkele jaren de deuren sluiten. Gisteren schiep ook Benteler, dat voor- en achterassen en veringen produceert, duidelijkheid. De directie kondigde de intentie tot collectief ontslag van zowat 80 van de 225 werknemers aan. De 80 banen zullen in de eerste helft van 2018 verdwijnen. De rest van het personeel blijft aan boord tot 2020 omdat Benteler, net als Faurecia en Tenneco, nog onderdelen levert voor de Volvo-modellen V40, V60 en S60, die tot dan worden geproduceerd. “Alles op alles is gezet om nieuwe activiteiten te vinden”, aldus Marc Staelens, secretaris ABVV Metaal. “Het weinige positieve is dat dit wel duidelijkheid schept want heel deze situatie heeft voor heel wat spanningen op de werkvloer gezorgd." In afwachting van verdere stappen, wordt bij Benteler Automotive voortgewerkt.

De pil werd voor de werknemers enigszins verzacht door een gunstig sociaal akkoord. Naast een ontslagvergoeding tussen 10.000 en 15.000 euro konden  de werknemers van SAS rekenen op een vergoeding van 3.000 euro per jaar anciënniteit. Daar komen nog premies bij, zoals een wettelijke sluitingsvergoeding van 160 euro per jaar anciënniteit en een eenmalige opleidingspremie van 2.000 euro. Bij Faurecia, Tower en Benteler is over gelijkaardige pakketten onderhandeld.

Van iedereen die tot nu toe ontslagen is, is slechts 60 procent inmiddels weer aan de slag.