De Lijn bevestigde gisteren het tramcontract met de Spaanse trambouwer CAF.  Het gaat om een  bestelling van 146 lagevloertrams, een contract van 295 miljoen euro. Bombardier, met een vestiging in Brugge, had de beslissing met succes aangevochten voor de Raad van State. De Lijn deed het huiswerk opnieuw en besliste om de eerste  bestelling van 24 lagevloertrams opnieuw te gunnen  aan CAF. CAF en Bombardier maken intussen wel afspraken over een commerciële samenwerking. Als troostprijs krijgt de Brugse vestiging van Bombardier een nieuwe opdracht: het ombouwen van 53 Antwerpse Hermelijntrams.

De Vlaamse regering bij monde van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) maakt zich sterk dat ze alles gedaan binnen de wettelijke mogelijkheden om de werkzekerheid in Brugge te garanderen. Ondertussen blijft het zo dat de grootste order van de Vlaamse vervoermaatschappij blijkbaar, in tegenstelling tot in andere Europese landen, niet kan toegewezen aan een bedrijf dat produceert in België.

De vakbonden reageren dan ook met gemengde gevoelens. “We gingen uit van het slechtste scenario”, aldus Freddy Bakker, hoofdafgevaardigde ABVV-Metaal. “Al wat we de kunnen bereiken is goed om de onderhandelingen draaiende te houden en het jobverlies te beperken. Maar niemand weet wat de deal met CAF concreet zal betekenen. De opdracht voor de Hermelijn-tram zorgt in ieder geval voor tewerkstelling voor ene paar jaar voor een vijftiental werknemers.”