Umicore wil een wereldspeler worden in materialen voor herbruikbare batterijen en rekent daarvoor op de groei van de elektrische mobiliteit in Azië. Umicore trekt daarvoor 300 miljoen euro voor een uitbreiding van zijn productie van ­kathodematerialen voor herlaadbare lithium-ionbatterijen voor elektrische wagens. Vorig jaar in april werd al beslist om 160 miljoen euro uit te trekken. Tegen 2020 zal de productie van kathode­materialen dankzij de twee investeringen zesmaal hoger liggen dan in 2015.

Umicore topman Marc Grynberg: “Jaren geleden is de keuze gemaakt om veel meer dan onze concurrenten te investeren in de ontwikkeling van materialen voor herlaadbare batterijen. Bovendien hebben we bij die ontwikkeling bijzonder nauw samengewerkt met de batterijenmakers. Met als resultaat dat onze batterijmaterialen zo goed als op maat zijn van wat zij nodig hebben.”

De investeringen gebeuren in een een fabriek in Cheonan, Zuid-Korea en een in Jiangmen, China. Vooral in Azië dus “omdat de grote producenten van herlaadbare batterijen zich daar bevinden. Bovendien groeit de herlaadbare batterijenproductie in Azië veel sneller dan in andere regio's. Een van de drijvende krachten is China. Dit land loopt voorop bij de introductie van elektrische mobiliteit. Vooral de elektrische bussen zijn in opmars in China. Steden vervangen hun dieselbussen in een recordtempo door e-bussen om de zware vervuiling een halt toe te roepen

De 'groene auto' is sinds kort de winstmotor van de groep. Umicore haalt driekwart van zijn inkomsten en 65 procent van zijn bedrijfswinst uit het aanleveren van materialen voor autokatalysatoren (palladium, platina,..) en herlaadbare batterijen.