Het Duitse Siemens en het Canadese Bombardier voeren al sinds begin dit jaar, volgens het financiële persagentschap Bloomberg,  gesprekken om hun treindivisies samen te voegen in een joint venture. De combinatie van beide divisies zou meer dan 10 miljard euro waard zijn. In de zomer van 2015 doken voor het eerst deze speculaties op. Bombardier verwees de geruchten toen naar de prullenbak en zei een beursgang van de treindivisie te bestuderen. Die kwam er uiteindelijk niet.

In februari 2016 kondigde Bombardier aan dat ze 10 procent van het personeelsbestand wilden ontslaan (7000 ontslagen, in oktober volgden nog eens 7.500 ontslagen, vooral in de treindivisie. Siemens is bezig met een oefening om zich terug te plooien op enkele centrale domeinen, waaronder energie en automatisering.

De vraag is ook of zo’n fusie groen licht zou krijgen van de Europese Commissie. Als Bombardier en Siemens samengaan, blijft er met het Franse Alstom nog maar één volwaardige concurrent over.

Mogelijke gevolgen  voor de Belgische vestigingen (Bombardier in Brugge en Siemens in Huizingen) kunnen op dit moment niet ingeschat worden.