VDL Bus Roeselare gaat honderd elektrische bussen leveren aan de Nederlandse vervoerder Connexxion. Die zal ze inzetten in de Nederlandse provincie Noord-Holland. "Dit is het grootste order voor elektrische bussen met snellaadtechnologie tot nu toe", aldus directeur Peter Wouters.

Een volledig elektrisch aangedreven bus heeft twee grote voordelen: hij is geruisloos, wat de geluidshinder in drukke stadscentra beperkt, en hij stoot geen schadelijke gassen uit.  Terwijl Duitse bouwers als MAN en Mercedes zulke elektrische bussen nog niet op de markt brengen, haalt VDL Bus in korte tijd een tweede groot order binnen.

Eind vorig jaar mocht VDL Bus Roeselare al 43 elektrische bussen leveren voor de regio Eindhoven. "Dit bevestigt onze koppositie als koploper in elektrische mobiliteit", zegt Wouters.

In beide gevallen gaat het om bussen met snellaadtechnologie. Aan haltes met een laadpaal kunnen ze in enkele minuten hun batterijen opladen. De bussen in Amsterdam kunnen daardoor 24 uur per dag rijden.

Na de bestelling van eind vorig jaar werd het aantal werknemers met 10 procent verhoogd, tot circa 570. Met dit tweede contract kunnen die extra mensen aan de slag blijven.

Busmaatschappijen stonden tot nu toe nogal weigerachtig tegenover het massaal inzetten van volledig elektrische bussen, omdat ze vrezen dat een groot deel van hun vloot niet inzetbaar is wegens het opladen. E-bussen zijn ook duurder dan de dieselvarianten, waardoor openbare vervoerbedrijven eerder voor hybride bussen kiezen. Volgens Wouters is er een internationale kentering aan de gang. VDL Bus Roeselare leverde vorig jaar acht elektrische bussen voor een proefproject in Keulen, een primeur voor Duitsland. “De meeste buurlanden evolueren naar volledig elektrische bussen evolueren. België hinkt achterop en blijft vooral op hybride bussen mikken.”

ABVV-Metaal laat weten zeer tevreden te zijn. “ Deze bestelling bewijst dat innovatie loont. Deze bestelling is ook te danken aan de jarenlange inzet van de werknemers van VDL Bus Roeselare, die eind vorig jaar reeds 43 elektrische bussen aan Nederlandse vervoersmaatschappijen mochten leveren. De kwaliteit van deze bussen hebben zeker mee geholpen aan de huidige bestelling. Deze bestelling betekent een werkzekerheid voor de werknemers voor de rest van het jaar. Het betekent eveneens de tewerkstelling van ongeveer 500 werknemers in de regio van Roeselare, waarmee VDL Bus Roeselare het tweede grootste metaalbedrijf is in de regio.”

Extra pijnlijk is dat wat in Nederland wel kan, niet lukt in eigen land. TEC koos in januari  voor Poolse en Zweedse bussen.  “Deze bestelling staat in schril contrast met de beslissing van de Waalse TEC (tegenhanger van ‘De Lijn’)”, aldus ABVV-Metaal. “ Zij hebben enkele maanden geleden een belangrijk bestelling bij VOLVO en Solaris geplaatst, niettegenstaande VDL Bus Roeselare een even sterk dossier bij de TEC indiende. Zowel naar prijs als naar kwaliteit was er geen verschil in de aanbestedingen. Zowel VOLVO als Solaris zullen hun bussen in Polen produceren. (.)  ABVV-Metaal hoopt dan ook dat VDL Bus Roeselare hetzelfde vertrouwen krijgt van de Belgische overheden als ze gekregen hebben vanuit Nederland.”