CEO Hakan ­Samuelsson maakte gisteren officieel bekend dat de opvolger van de V40 in Gent zal worden gemaakt. Vermoedelijk start de productie van de opvolger van de V40 in 2019, waardoor de werkzekerheid van de ongeveer 5.000 personeelsleden voor enkele jaren gegarandeerd blijft. Details over dat tweede model wilde Samuelsson nog niet kwijt. Alleen dat het om een 'compacte' wagen gaat die bestemd is voor de Europese en Amerikaanse markt. Mogelijk komt er een hybride versie en later zelfs een volledig elektrische. De opvolger van de V40 zal worden gebouwd op het CMA-platform waarop ook de XC40, de opvolger van de populaire XC60, vanaf dit najaar wordt gebouwd. Volvo Car Gent is de enige Volvofabriek in Europa die zo'n kleiner platform heeft. Om eind dit jaar met de productie van de XC40 te kunnen starten, moet deze zomer de productie van het huidige succesmodel, de XC60, volledig stopgezet worden. De XC60 verhuist daarna naar Zweden. In het najaar kan dan de ombouw van de fabriek afgerond worden. Die ombouw van het productie-apparaat naar kleinere, compactere wagens kost 200 miljoen euro. Blikvanger is een 8.000 m² grote, hypermoderne lasafdeling, met 350 lasrobots. Burgemeester Daniël Termont (SP.A): “Dit is zeer goed nieuws voor Gent. We wisten al dat er een tweede wagen zat aan te komen, maar nu is het definitief. De verwachtingen over de verkoop van de nieuwe V40 zijn zeer optimistisch en de tewerkstelling blijft hier.”