Umicore haalt driekwart van zijn inkomsten en 65 procent van zijn bedrijfswinst uit het aanleveren van materialen voor autokatalysatoren (palladium, platina,...) en materialen voor herlaadbare batterijen (nikkel, mangaan, kobalt,...) voor elektrische en hybride voertuigen. De 'overige' inkomsten komen uit Hoboken. Daar raffineert Umicore dagelijks uit duizend ton 'elektronisch afval' (van smartphones, pc's, en batterijen) 19 verschillende metalen (goud, platina, palladium, iridium, koper, zink, lood,...). Hoboken breidde zijn capaciteit vorig jaar met 40 procent uit. Ook in de toekomst blijft recyclage een groeiverhaal.

Umicore CEO Grynberg betoogde dat  België achterop blijft met de elektrificatie van het wagenpark.  “Vlaanderen voert een duidelijk beleid om meer elektrische en hybride auto's de weg op te krijgen. Elektrische auto's betalen geen belasting op de inverkeerstelling en geen jaarlijkse verkeersbelasting. Ook de plug-inhybrides zijn vrijgesteld tot 2021 als hun uitstoot minder is dan 50 gram CO2 per kilometer. Maar in Brussel en Wallonië is dat niet zo. “