Eén werknemer op de twee bij het Brugse Bombardier moet voor zijn job vrezen.

Eind oktober vorig jaar werd aangekondigd dat in Europa 7500 jobs zouden verdwijnen. De gevolgen voor Brugge waren toen nog niet gekend. Uit de eerste signalen leek het alsof Brugge grotendeels aan de sanering zou ontsnappen. Bombardier haalde begin vorig jaar een order van de NMBS binnen om minstens 445 M7-dubbeldekrijtuigen te maken. Dat zou werkzekerheid bieden voor 250 arbeiders tot 2021. Tot gisteren. Op vraag van de vakbonden kwam CEO Philippe Crauste uitleg geven in Brugge. Daar deelde hij mee dat de fabriek in Brugge vanuit Frankrijk zal worden aangestuurd en dat bijgevolg de kader- en ondersteunende diensten zouden verdwijnen. De las- en schilderactiviteiten in Brugge worden stopgezet en gaan naar de vestiging in Tsjechië. Enkel ­assemblage, testen en leveren blijven over.

De vakbonden zijn verbijsterd. "Alle akkoorden zijn in de vuilbak gekieperd", aldus Freddy Bakker, hoofdafgevaardigde  ABVV-Metaal. Ze schatten dat de helft van de jobs (250) in gevaar is en ook nog eens 100 bij de onderaannemers. De exacte cijfers worden pas op 28 februari op een Europese ondernemingsraad bekendgemaakt. De vakbonden hopen dat de schade kan beperkt worden en roept de Vlaamse overheid op om een bestelling van 167 trams van De Lijn bij Bombardier te plaatsen. Dat order leek naar het Spaanse CAF te gaan, tot de Raad van State een negatieve uitspraak deed. . "Het is cruciaal dat we het order van De Lijn binnenhalen. Vandaar onze oproep aan de Vlaamse overheid om in te grijpen nu het nog kan", waarschuwt Freddy Bakker.

In de toekomst is Brugge geen ‘leadplant’ meer, zoals de vestiging in Crespin. Er wordt dus een vestiging afhankelijk van bestellingen. Een moord met voorbedachten rade, aldus de vakbonden.

De werknemers van Brugge hebben gisteren alvast het werk neergelegd.  Ook vandaag wordt niet gewerkt. “De werknemers zijn bijzonder aangeslagen. In mei vorig jaar hadden we de garantie gekregen dat minstens 250 arbeiders zeker tot 2021 aan het werk zouden kunnen blijven. Aanvankelijk zou ook het M7-order voor NMBS, goed voor in totaal een duizendtal treinstellen, werkzekerheid geven tot 2025. Dat is allemaal van geen tel meer, want tegen de afspraken in dreigt een deel van de productie naar andere vestigingen te verhuizen. Het vertrouwen in het Europese management is het personeel helemaal kwijt”, besluit Freddy Bakker ABVV-Metaal.