Bij SAS Automotive worden op 28 oktober de laatste dashboards gemaakt voor Volvo Car. SAS Automotive is het eerste van de Volvo-toeleveringsbedrijven dat de deuren sluit. Ondertussen  vertrokken  al 20 van de 197 ontslagen werknemers vrijwillig. Marc Staelens, secretaris ABVV-Metaal, verwijst naar de goede cao die werd afgesloten. “Bovenop de wettelijke opzeg- en sluitingsvergoeding werd een anciënniteitspremie van 3000 euro bruto per volledig jaar anciënniteit bedongen en een extra-wettelijke sluitingsvergoeding van 10.000 euro bruto voor wie tot vijf jaar in dienst is tot 15.000 euro voor wie meer dan tien jaar in dienst is. Belangrijk zijn ook de maatregelen rond inschakeling en opleiding. Wij doen er alles aan om de werknemers positief te begeleiden samen met de plaatselijke directie, VDAB, het outplacementbureau en met de werkgroep van de stad Gent." Marc Staelens looft ook de houding van het personeel, dat op een staking begin mei na, het werk hervatte. "In deze moeilijke situatie hebben de werknemers de klant (Volvo Car Gent) steeds kunnen aanleveren. U moet het maar eens doen om gemotiveerd het harde werk in ploegen te doen, wetende dat je bedrijf sluit. Veel mensen die in hun ivoren toren zitten, snappen dit echt niet."

Bij Faurecia Gent, een toeleverancier van deurpanelen en tunnelconsoles, werd een gelijkaardige CAO afgesloten voor alle werknemers met einddatum '2019 begin 2020', afhankelijk van het stopzetten van het huidig model. Bij Benteler, Tenneco en Tower Automotive wordt nog alles in het werk gezet om nieuwe activiteiten binnen te halen. "Indien er geen resultaat is eind maart 2017, beginnen we bij Benteler en Tenneco ook met de besprekingen voor een sociaal plan."