Busbouwer Van Hool uit Koningshooikt kende in 2015 een mooie omzetgroei  en een fors gestegen winst.  Het aantal verkochte bussen en coaches is met 15% gestegen en het aantal industriële voertuigen met 12%. Dat alles zorgt ervoor dat de omzet kon stijgen tot 596 miljoen euro, ofwel een stijging met 7%. De winst steeg dan ook naar 10,6 miljoen euro, tegenover 'amper' 6,7 miljoen euro een jaar eerder. Er was een lichte productiestijging in België, maar vooral in de vestiging  in Macedonië. Voor CEO Filip Van Hool zal daarom “Een verdere internationalisering de basis vormen voor verdere groei”.

Daarom denkt Van Hool na na over zowel een busfabriek in de Verenigde Staten als een opleggerfabriek (ter ‘aanvulling’ van de van de productie in Lier) in een nog niet nader bepaald land. Via een nieuwe vestiging in de VS wil men een intrede maken op de Amerikaanse markt van openbaar vervoer, die met een potentieel van vijfduizend tot zevenduizend voertuigen per jaar een veelvoud van de privé-markt groot is. Om op de markt van het openbaar vervoer te mogen leveren, is volgens de Buy America Act productie in de VS vereist.

Bij de vakbonden worden de ontwikkelingen met de nodige onrust opgevolgd en met name de tewerkstelling  op middellange en lange termijn. Volgens Van Hol zijn de buitenlandse investeringen net nodig om de activiteiten in ons land te behouden. Van Hool benadrukt dat het zijn rol als vierde grootste industriële werkgever van België wil in standhouden.

In contrast met de uitbreidingsplannen in het buitenland staat de sluiting van de dochteronderneming  EOS Coach in Bree die afgerond werd. In het voorjaar van 2016 werd tot ontslag overgegaan van een 160-tal werknemers en de fabriek sluit eerstdaags definitief de deuren.