Het was gisteren een donkere dag voor de Gentse kanaalzone. Na Tower, Faurecia en Tenneco  grepen ook Benteler en SAS Automotive naast het contract voor de toelevering van onderdelen voor de nieuwe in Gent te bouwen Volvo XC40. Tegen 2019 staan daardoor ongeveer 900 jobs op de helling.

“Bij Benteler en Tower bestaat nog enige hoop en voert de directie verregaande gesprekken over alternatieven. Maar voor de andere bedrijven vrees ik dat het verhaal eindigt in 2019”, aldus Marc Staelens, secretaris ABVV-Metaal. “Ook Tenneco heeft nog vooruitzicht om nieuwe activiteiten binnen te halen. Ze lassen nu stalen platen aan elkaar en zouden dat ook kunnen doen voor klanten buiten de autosector.”  

Voor een groot deel van de activiteiten neemt Volvo geen nieuwe leveranciers maar worden de activiteiten terug zelf gedaan. De metalen onderdelen van Tower zal Volvo zelf assembleren in zijn fabriek in Zweden en ook de wiel- assen en de veringen van Benteler neemt Volvo in eigen beheer (in Gent of in Zweden). Het is niet de eerste keer dat Volvo Gent een uitbestede activiteit weer in eigen handen neemt. In 2014 werd de voormontage van de dakbekleding, die door Johnson Controls werd gedaan, door de autofabriek zelf overgenomen. Toen gebeurde dat met overname van het betrokken personeel bij Johnson Controls. “Toen was het een positief verhaal”, aldus Marc Staelens. “Die werknemers gingen er op vooruit. Nu is het helemaal anders, want Volvo neemt geen werknemers over.”

Op een creatieve manier hebben de werknemers van de toeleveringsbedrijven gisteren actie gevoerd.  Vanuit verschillende bedrijven werden er vrachtwagens gestuurd naar Volvo Car(soms leeg, soms geladen) met zeer duidelijke boodschap “NO RESPECT”.