Na Faurecia komt nu ook Tower Automotive niet in aanmerking  voor de nieuwe Volvomodellen, die vanaf eind 2017 in Gent worden geproduceerd. Momenteel leveren de bedrijven Faurecia, Tower Automotive, SAS, Tenneco en Benteler onderdelen en diensten voor Volvo. Ze stellen samen zowat duizend mensen tewerk. 

“Het verbaast me vooral dat Volvo ervoor kiest om het werk van Tower voortaan zelf te doen, maar dan in Zweden. Bij elk nieuw model proberen de automerken de citroen bij de leveranciers wat verder uit te persen. Het spijt me vooral voor Tower, dat net op een enorm diversiteitsbeleid heeft ingezet en 45 verschillende nationaliteiten telt en daar van de Stad Gent onlangs nog een speciale vermelding voor kreeg. Ik vrees voor de resterende leveranciers”, zegt ABVV-metaal  Marc Staelens.

Tower Automotive werkt ook voor andere automerken. De directie heeft aangekondigd dat ze het verlies van Volvo wil compenseren via andere contracten. “Wij proberen orders binnen te halen bij andere autoproducenten, zoals Audi Brussel, en kunnen ook leveren aan andere sectoren, zoals de vrachtwagen- of luchtvaartsector. Wij praten niet over een sluitingsscenario, maar over een ontwikkelingsscenario”, aldus Tower directeur Nicolas Porez.