De toekomst van Faurecia, leverancier Volvo, is onzeker. Faurecia levert onderdelen (deurpanelen en tunnelconsoles) voor de huidige modellen die bij Volvo in Gent worden geassembleerd, maar is niet geselecteerd voor de nieuwe modellen die vanaf 2017 in de Gentse Volvofabriek worden geproduceerd. Bij Faurecia werken 70 arbeiders en 15 bedienden. Zij vrezen dat hun bedrijf stilaan zal uitdoven. Tussen midden en eind volgend jaar gaat de XC 60 uit productie bij Volvo, midden 2018 volgt de S60 en midden 2019 de V40. Faurecia mag wel deurpanelen voor de nieuwe XC 40 produceren, maar Volvo wil dat die in het veel goedkopere Polen worden gemaakt en vervolgens naar Gent getransporteerd.
"De vraag is of Volvo beter af zal zijn, want nu wordt alles in de buurt geproduceerd en is er een grote flexibiliteit", aldus gewestelijk ABVV-Metaal secretaris Marc Staelens. "Als onderdelen van Polen moeten komen, dan kunnen er al meer belemmeringen zijn. Ik wil toch in deze ook op de verantwoordelijkheid van Volvo wijzen. Zij eisen dat hun toeleveranciers 15 procent goedkoper produceren, met als gevolg dat nu een eerste toeleverancier naar het buitenland trekt.” In april volgen nog gesprekken met de directie.