Vijf toeleveranciers aan Volvo Car Gent hebben nog geen toezegging gekregen voor het eerste model dat op het nieuwe productieplatform CMA zal lopen. Omdat ook in Zweden een nieuw productieplatform (voor grotere modellen) gebouwd wordt, zal in 2017 de productie van de V60 en het afgeleide model V60 Cross Country tijdelijk in Gent van de band rollen. Die modellen komen bovenop de bestaande productie. Marc Staelens, secretaris ABVV-Metaal, bevestigt dat drie van de negen toeleveranciers al de toezegging kregen om stukken voor die XC40 aan te leveren: Brose, Plastal en Johnson Controls Seating. Een vierde toeleverancier, MC Syncro, produceert momenteel voor alle modellen uit Gent en Zweden, maar hun contract is niet model-gebonden. Vijf andere toeleveranciers (Benteler, Faurecia, SAS, Tenneco en Tower) kregen echter nog geen toezegging. Zij hoopten in december uitsluitsel te krijgen. “Het gaat om ruim duizend voltijdse arbeidsplaatsen. Ook deze werknemers zijn Volvo-mensen. Zij leveren de belangrijke onderdelen juist op tijd, en doen dit aan lagere prijzen die bij elk model telkens terug in vraag wordt gesteld, en beter en goedkoper moet worden., aldus Marc Staelens. "Het ergste nu voor de werknemers is de periode van onzekerheid. We hopen dan ook dat er snel duidelijkheid komt over de toewijzing van de contracten.”