NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

De werknemers van SML, de grootste toeleverancier van Ford Genk, hebben dinsdagmiddag het werk neergelegd. Ze eisen dat de CAO met de afspraken van het sociaal plan ten laatste op 15 mei wordt ondertekend. Ze willen ook garanties over de werkdruk als na 4 juni het bedrijf overschakelt naar één enkele shift.

De ondernemingsraad van Ford Genk slaagde er maandag al niet in om de eerste fase van de Wet Renault af te sluiten. Ook bij de bedienden van de toeleveranciers komt er niet echt schot in de zaak. Dit alles leidt tot onzekerheid en twijfels bij de werknemers.
Nadat eerdere werkonderbrekingen en pogingen tot staken konden opgelost worden door de directie en de rechtstreekse vakbondsafgevaardigden, is de maat nu opnieuw vol voor de werknemers. Ze eisen dat de CAO wordt ondertekend voor 15 mei, anders volgt er een staking op 16 mei.
Er worden bovendien goede afspraken gevraagd als Ford en de toeleveringsbedrijven naar één post overschakelen op 4 juni. Het productieritme wordt dan stelselmatig opgedreven naar een hoger tempo dan nu. Bedoeling is dat binnen die shift 500 in plaats van 400 wagens van de band rollen.

Vakbondsafgevaardigden en directie zijn momenteel druk in de weer om de gemoederen te bedaren bij SML.