Op een bijzondere ondernemingsraad heeft de  directie van Decoma Belplas de intentie tot sluiting aangekondigd. Het personeelsbestand van 260 arbeiders, 62  bedienden en zo'n 170 uitzendkrachten wordt tot eind 2014 geleidelijk afgebouwd.
Bij Decoma Belplas worden bumpers, grillen (roosters) en andere auto-onderdelen gemaakt. Naast Audi Brussel, Volvo Trucks en Peugeot is ook Ford Genk één van de klanten. Tot nu had de directie van Belplas steeds gezegd dat  de sluiting van Ford Genk niet noodzakelijk het einde voor Decoma Belplas zou betekenen.  Het banenverlies door Ford wou men opvangen met het binnenhalen van andere  contracten. Nu zegt de internationale directie dat “de impact van de economische crisis in Europa, met inbegrip van de herstructureringsplannen bij klanten in de automobielsector, en de vermindering van nieuwe ­opdrachten, heeft geleid tot het ter discussie stellen van de leefbaarheid van de vestiging”.

Volgende vrijdag zitten bonden en directie voor het eerst samen in het kader van de Wet-Renault. “De directie heeft aangekondigd om stapsgewijs over te gaan tot de afbouw van de fabriek”, aldus Pierre Vrancken, secretaris ABVV-Metaal. “De eerste ontslagen zouden voor  eind dit jaar zijn. Over hoeveel mensen dat gaat, zal het sociaal overleg uitwijzen. De fabriek heeft altijd met een overcapaciteit gedraaid en zelden winst gemaakt. Toen Ford aankondigde om te sluiten en Audi naar de concurrentie ging, werd het zeer moeilijk. Beide bedrijven zijn goed voor ongeveer tachtig ­procent van onze productie. In eerste instantie beweerde de directie dat het nog zocht naar nieuwe klanten  maar dat gaat niet door. Er zal in de onderhandelingen bekeken worden of er alternatieven, zoals een overnemer, mogelijk zijn. Maar de hoop is klein gezien de huidige conjunctuur in de Europese auto-industrie."