De vertegenwoordigers van vakbonden van alle Europese landen waar Opel een vestiging heeft, zijn gisteren op initiatief van de Europese metaalvakbond samengekomen in Brussel om een gezamenlijke strategie af te spreken tegen de sluiting van de Opel-fabriek in Antwerpen. Alle vakbonden zijn akkoord om hun respectievelijke regeringen te vragen geen geld vrij te maken voor het bedrijf zolang er geen akkoord is met de vakbonden. Ze herhaalden dat zo'n akkoord er enkel kan komen als de sluiting van de Antwerpse fabriek wordt ingetrokken en er geen gedwongen ontslagen vallen.
In een persbericht noemde de Europese metaalvakbond de aangekondigde sluiting nog totaal onaanvaardbaar en een aanval op de basisregels van het Europese sociale model.XX
XX
“Iedereen is het eens dat het huidige businessplan ontoereikend is”, aldus Rudi Kennes hoofdafgevaardigde ABVV-Metaal. De vakbonden hebben ook de mogelijke alternatieven besproken. Rudi Kennes benasdrukt dat de “SUV is geen fetisj, evenmin een productie van 120.000 wagens per jaar. We willen ook gerust voor een joint venture met een derde partner praten. Maar GM moet wel een basisproductie van 60.000 wagens garanderen.” Dat kan volgens Rudi Kennes door de Astra Twintop, de cabrioversie, en de driedeursversie van het oude Astra-model in Antwerpen te houden. De productie van dat laatste model zou naar Bochum in Duitsland verhuizen. De Antwerpse vakbonden hebben morgen een nieuwe ontmoeting met Nick Reilly. Daar zullen ze ook dit scenario op tafel leggen.
Persbericht Europese Metaalbond
Europese Opel vakbonden eensgezind achter Opel Antwerpen
- Gegevens