NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

In een interview in De Morgen bestrijdt Herwig Jorissen, Voorzitter ABVV-Metaal, dat Opel Antwerpen ten dode is opgeschreven na de verkoop aan Magna.

Waarom blijven jullie zo optimistisch over de overlevingskansen van Opel Antwerpen?

"Meer dan een half jaar geleden heb ik al gewaarschuwd dat Opel Antwerpen dreigde dicht te gaan, tenzij we erin slaagden om het schip 180 graden te doen keren. Maar wat nu gebeurt, vind ik onaanvaardbaar. Het lichaam wordt begraven nog voor de overlijdensakte getekend is. De fabriek in Antwerpen is nog niet morsdood. We moeten vechten voor haar overleven."

John Smith, de hoofdonderhandelaar van General Motors, sprak toch expliciet over 'de overbodigheid' van Opel Antwerpen?

"Smith is een vakbondshater. Voor hem staat Antwerpen gelijk aan de vakbond, omdat wij er erg sterk staan. Maar wij hebben nog andere sterke troeven. Mijn relatie met de voorzitter van Ig-Metall is uitstekend. Wij zijn overeengekomen om de lasten van een herstructurering gelijk te verdelen tussen de verschillende vestigingen. Dat is ook altijd zeer duidelijk gecommuniceerd aan Magna."

Al maanden gaat het gerucht over een deal tussen de socialistische vakbond en Magna. Verklaart dat jullie optimisme?

"Wij weten dat Opel Antwerpen overmorgen niet identiek zal zijn aan de fabriek van vandaag. Over de producten die Opel Antwerpen in de toekomst zal leveren, moet worden gediscussieerd.

Opel Antwerpen zou een soort onderaannemer worden van Magna?

"We zullen zien op welke manier de fabriek in Antwerpen kan overleven. Ik wil niet te veel vooruitlopen op onze onderhandelingen. We hebben nog een lange weg af te leggen. Nogmaals, we liggen nog niet in de afgrond."

Heeft de Vlaamse regering genoeg op tafel geklopt?

"De Vlaamse regering heeft schitterend werk geleverd. De Vlaamse ministers zijn veel verder gegaan in hun steun aan Opel Antwerpen dan we ooit verwacht hadden. Maar in deze kwestie is Kris Peeters Goliath niet."

Heeft de auto-industrie nog een toekomst in Vlaanderen? Er blijven nog maar drie autofabrieken over.

"Er zijn geen garanties meer, die tijd is voorbij. Een fabriek die nu een model mag bouwen, heeft totaal niet de zekerheid dat ze over vijf jaar het vernieuwde model ook mag produceren. Maar de economisten die de auto-industrie nu al dood verklaren zijn zeveraars. Zij dragen natuurlijk geen enkele verantwoordelijkheid in deze sector. Wij laten ons niet doen door die doemdenkers."

Persbericht ABVV-Metaal