In gesprek met ... Erik Kampers.

Onze industrie in België staat reeds jaren onder zware druk. De lijst met bedrijven die gesloten zijn of een herstructurering hebben doorgevoerd, is niet meer te overzien. Denk maar aan Opel, Ford, Caterpillar, Bosal, Henrad, Crown Cork enz. Zoveel bedrijven in onze sector hebben al geleden onder de internationale druk vanuit de lageloonlanden, en de hebzucht van aandeelhouders die steeds meer dividenden uitgekeerd willen zien.

Ook Van Hool, vooral bekend als busconstructeur, krijgt hiermee te maken. De concurrentie produceert meer en meer in Oost-Europa, Turkije of China. Door deze delocalisatie van producties naar lageloonlanden zien wij ook, jaar na jaar, onze productie van wagens dalen. Met veel tijdelijke werkloosheid en afname van ons personeel in de bus- & car-afdelingen als een direct gevolg.

Maar Van Hool maakt naast bussen & cars ook nog industriële voertuigen zoals opleggers, tankopleggers, tankcontainers, containerchassis enz. Deze worden gemaakt in onze IV-afdeling. Ook hier ging het jaren terug niet zo goed, zeker na het overlijden in 2011 van mr. Jos Van Hool, medestichter van NV Van Hool en bezieler van deze afdeling, leek de toekomst van deze afdeling onzeker.

Toen is de beslissing genomen om deze afdeling te laten leiden door een professioneel managementteam, bestaande niet alleen uit familie maar ook externen. Dit team creëerde een frisse wind en zorgde voor extra zuurstof in deze afdeling. Zij hebben er bewust voor gekozen om productielijnen te herschikken, te investeren in een nieuwe productiehal en industriële automatisatie om zo de productieprocessen maximaal te optimaliseren. Zo slagen zij erin om hun producten tegen marktconforme prijzen te produceren.

Bij industriële automatisatie zien we al te vaak een afname van tewerkstelling, maar niet bij onze IV-afdeling, want dit gedreven team heeft zich ook toegelegd op de ontwikkeling van innovatieve producten, waar ze ondertussen een toonaangevende speler zijn geworden in de wereld. Zo werd er onlangs op een Duitse vakbeurs nog een wereldprimeur voorgesteld. Een tankcontainer dat speciaal op vraag van en in samenwerking met de Duitse Chemiereus BASF is ontwikkeld. Het betreft een specifieke toepassing voor transport van chemische producten via het spoor. De totale bestelling bedraagt honderden stuks in verschillende uitvoeringen en de uitleveringsperiode loopt over meerdere jaren. Deze innovatieve producten en de optimalisatie van het productieproces zorgen ervoor dat ons orderboek reeds geruime tijd overvol is en nog blijft toenemen in aantallen. Het aantal werknemers is gestaag blijven stijgen en er moeten de komende maanden nog tientallen werknemers bijkomen om de gevraagde productieaantallen tijdig te kunnen afleveren.

Hier wordt bewezen dat een combinatie van gedrevenheid, innovatie en vakkennis van ervaren werknemers het toelaat dat er elke dag verder geschreven wordt aan dit verhaal. Zelfs ondanks een keiharde concurrentie en hoge loonkost, mogen we spreken van een industrieel succesverhaal, laat het een voorbeeld zijn voor anderen om dit ook na te doen.

Erik Kampers
Afgevaardigde Van Hool

 

Andere blogs van Erik:

Kun jij ook de indexsprong verzachten?

Het peper & zout voor elke militant