In gesprek met ... Marc Polfliet.

2016 wordt een zeer spannend jaar. Want na een eerste termijn zullen we te weten komen of we al dan niet herverkozen worden, en/of we het goed gedaan hebben de voorbije 4 jaar. Op de werkvloer zien de mensen nu eenmaal de grote veranderingen of de dingen die je NIET hebt kunnen verwezenlijken. De kleine (toch niet onbelangrijke) dingen die je de voorbije termijn WEL voor elkaar hebben gekregen, worden soms maar als normaal beschouwd of zelfs niet opgemerkt.


Toch zijn het al 4 fantastische, als zware jaren geweest. De ABVV-Metaal-opleidingen mogen zeker niet worden onderschat als je er als leek binnenwandelt. De info en kennis die je daar opdoet en het kameraadschap dat die je daar vindt, ga je nergens anders nog vinden. Daar worden vrienden voor het leven gemaakt!

Wat voor mij en mijn collega’s afgevaardigden ook nog enorm spannend wordt in 2016, is de grote verhuizing van rechteroever naar Deurganckdok. Nu al de 'grootste verhuis' in de geschiedenis van de Antwerpse haven genoemd: MSC die naar Deurganckdok verhuist met zijn ganse hebben en houden, omdat daar een getijdedok ligt zonder sluizen. Dat maakt het mogelijk om van de haven van Antwerpen een Europese hoofdroute te maken.

Om een idee te geven:

Momenteel beschikt MPET (Msc Psa European Terminal) waar wij nu zitten aan het Delwaidedok over een kaailengte van 2,9 km, 22 containerkranen met een reikwijdte van 22 containers over de waterkant en een totale capaciteit van 5,4 miljoen TEU,waarbij dagelijks meer dan 12.000 containers behandeld worden.

Op volle sterkte zal de nieuwe MPET op het Deurganckdok beschikken over een operationele kaailengte van 3,5km, 41 containerkranen met een reikwijdte van 25 containers over de waterkant en 200 straddle carriers (olifanten). De totale capaciteit bedraagt dan 9 miljoen TEU, wat het de grootste terminal van Europa zal maken.

Wat je dan nog moet weten, is dat dit slechts een tussenstap is voor MPET, want in 2017 begint men te graven aan het mooie, gezellige dorpje Doel. In 2022 moet namelijk het nieuwe Saeftingedok volledig operatief zijn. Er komt dus nog een gigantisch dok bij dat geheel MSC zal worden.

Het is nog een beetje koffiedik kijken, maar als men het mij vraagt, dan zal ons bedrijfje tussen nu en 7 jaar toch een enorm grote uitbreiding moeten doormaken. Dat zal het voor ons delegees niet makkelijker maken, maar we zijn er meer dan klaar voor!

Marc Polfliet
Delegee Medrepair Antwerpen

 

Andere blogs van Marc:

Samenvatting van m'n eerste syndicale termijn