de voorzitter

De Voorzitter gaat de dialoog aan. Het gedacht van Georges De Batselier.

 

Strijden voor Werk & Werkbaar Werk

In gesprek met ... Voorzitter Herwig Jorissen.

1 mei is onze dag, strijddag, feestdag. 1 mei is onze dag. Dag van de arbeid.

Onze industrie heeft de afgelopen jaren zware klappen gehad. Soms leken alle doemberichten over de maakindustrie alsnog waarheid te worden. Het heeft geen zin om het licht van de zon te ontkennen. De industriële tewerkstelling is de voorbije decennia sterk verminderd. Toch blijven we overtuigd van de noodzaak van maakindustrie voor de welvaart van Vlaanderen én van de mogelijkheid ervan.

Lees meer...

20 jaar Renault: het verhaal van onze ‘kwetsbare’ maakindustrie

In gesprek met... Voorzitter Herwig Jorissen

Het was 27 februari twintig jaar geleden dat, bijgestaan door verschillende lijfwachten, Renault-topman Louis Schweitzer tijdens een persconferentie in het Brusselse Hilton Hotel aankondigde dat Renault Vilvoorde definitief zou dichtgaan op 31 juli. Op hetzelfde moment werd ook de ondernemingsraad ingelicht. 3100 mensen verloren hun job.

Lees meer...

Laat de onderhandelingen beginnen #VakbondInActie

In gesprek met... Voorzitter Herwig Jorissen

De eisenbundels in nagenoeg alle sectoren zijn klaar. De sectorale onderhandelingen kunnen nu beginnen. Wat kunnen de werknemers verwachten van de op stapel staande onderhandelingen? Op de vloer zijn de verwachtingen hoog, omdat de mensen eindelijk weer eens een koopkrachtverhoging willen. En met reden. België is het enige Europese land waar werknemers vorig jaar minder konden kopen met hun loon. Onze inkomens gingen door de index nog wel lichtjes omhoog, maar onvoldoende om de hoge inflatie op te vangen. Dat bleek afgelopen week uit een studie van het Europees Vakbondsinstituut (ETUI). Uit de studie blijkt dat de meeste Europese werknemers vorig jaar aan koopkracht hebben gewonnen. In een aantal Oost-Europese landen gaat het om stijgingen met meer dan 5 procent, in Frankrijk bleef de stijging beperkt tot 0,25 procent, in Duitsland ging het om +1,61 procent en in Nederland +2,28 procent. Enkel bij ons moeten de werknemers het met minder stellen: -0,94 procent.

Lees meer...

Bombardier-saga: moord met voorbedachten rade?!

In gesprek met ... Voorzitter Herwig Jorissen.

Eind vorig jaar kondigde Bombardier aan dat in Europa 7500 arbeidsplaatsen zouden verdwijnen. Eerst leek het alsof Brugge deze keer de dans zou ontspringen. Men haalde begin 2016 nog een order van de NMBS binnen om minstens 445 M7-dubbeldekrijtuigen te maken. Dat zou werkzekerheid bieden voor 250 arbeiders tot 2021. Alleen de werknemers waren er – toen al - niet gerust in. Vlak na de aankondiging  besliste de Vlaamse regering om 146 nieuwe trams voor de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn niet toe te wijzen aan Bombardier maar aan de Spaanse concurrent CAF. Toen schreven we: “We moeten een einde maken aan de sociale en ecologische dumping, waardoor Bombardier Brugge niet kan concurreren met het Spaanse CAF en productie en jobs dreigt kwijt te spelen.”

Lees meer...