de voorzitter

De Voorzitter gaat de dialoog aan. Het gedacht van Herwig Jorissen.

 

In gesprek met ... Voorzitter Herwig Jorissen.

Bijna alle Volvo’s zullen in 2017 in Gent van de band rollen. Goed nieuws voor de automotive in België/Vlaanderen, schreven we eind januari. En bovendien het bewijs dat maakindustrie wel degelijk mogelijk is in onze contreien. Dat was en is waar, maar dat was ook eind januari al zo.

Een Volvo wordt natuurlijk niet alleen in de Volvo-fabriek gebouwd. In de Gentse kanaalzone werken heel wat toeleveranciers voor Volvo (Brose, Plastal, MC Syncro, Benteler, Faurecia, SAS, Tenneco en Tower). Samen goed voor heel wat meer dan duizend arbeidsplaatsen.

We zijn een maand verder. Faurecia levert onderdelen (deurpanelen en tunnelconsoles) voor de huidige modellen, maar is niet meer geselecteerd voor de nieuwe modellen die vanaf 2017 in de Gent worden geproduceerd. Faurecia mag nog wel deurpanelen voor de nieuwe XC 40 produceren, maar Volvo wil dat die in het veel goedkopere Polen worden gemaakt. De werknemers van Faurecia vrezen voor een uitdoofscenario. Bij Faurecia werken 70 arbeiders en 15 bedienden. Ook Tower heeft te horen gekregen dat ze niet in aanmerking zal komen voor de nieuwe modellen. Tower levert gelukkig ook aan andere merken, zoals Audi Brussel. De directie maakt zich sterk dat er geen werknemers op straat zullen komen te staan.

En het slechte nieuws bleef maar komen. Ook het contract van Tenneco (dat uitlaten maakt voor Volvo) werd niet verlengd. Tegen 2019 zal Tenecco daardoor de deuren moeten sluiten. 80 arbeiders komen op straat te staan. De Tenneco-directie belooft om naar nieuwe markten te zoeken. Eenzelfde verdict was er ook voor SAS. Ook daar kregen de werknemers te horen dat Volvo voortaan de dashboards opnieuw zelf gaat produceren. SAS produceert enkel voor Volvo en dat betekent dat in principe tegen 2019 de deuren toe zullen gaan. Bij SAS werken ruim 210 mensen. Uiteindelijk kreeg ook Benteler, waar voor- en achterassen en veerbenen worden gemaakt, te horen dat er voor de nieuwe Volvo XC40 geen nieuw contract inzat. Net als bij SAS zal Volvo de onderdelen zelf gaan produceren. Er is een uitdoofscenario bij Benteler tegen 2019. Bij Benteler werken 220 werknemers.

In de Gentse kanaalzone kwamen op één kleine week tijd ineens bijna 1000 jobs op de helling te staan.

Eind januari schreven we over de waterstofbussen van Van Hool en over hoe een groene én slimme mobiliteitsindustrie ervoor kan zorgen dat de automotive weer het paradepaard wordt van een toekomstgerichte duurzame maakindustrie. Dat was en is waar, maar dat was ook eind januari al zo.

Toen Van Hool 15 miljoen investeerde in de vestiging in Macedonië, zeiden ze dat de werknemers in België zich niet ongerust moesten maken. Maar afgelopen week kondigde Van Hool de intentie aan om EOS Coaching in Bree te sluiten. Er moest ingegrepen worden, zeiden ze, omdat anders de rendabiliteit van de groep in gedrang dreigde te komen. Zo’n 161 mensen vrezen voor hun baan.

Twee positieve verhalen die een paar weken later een zeer bittere nasmaak krijgen. Onze militanten en hun secretaris bij de toeleveranciers zien hun gelijk jammer genoeg bewezen. Al jaren pleiten ze ervoor dat hun bedrijven niet alle eieren in één mand bij één automobielproducent leggen. Terecht wijzen ze op de perverse gevolgen van een economische politiek waarbij de druk om zo goedkoop mogelijk te produceren (15 procent goedkoper) onze eigen toeleveranciers de nek omwringt. En de waarschuwing van onze secretaris bij EOS dat Bree altijd al de buffer was voor het moederbedrijf in Lier kunnen we ook maar beter ter harte nemen. Wie wordt de buffer als de buffer wegvalt?

Het positieve blijft natuurlijk. We blijven tevreden dat de toekomst van Volvo Gent verzekerd is. Maar het bittere is hard. Wij willen natuurlijk niet de vakbond zijn die kwaad is als een bedrijf zijn activiteiten outsourcet en ook kwaad als ze zijn activiteiten insourcet. Wij zijn wel de vakbond die kwaad is als de werknemers op een onrespectvolle manier behandeld worden. En dat is gebeurd bij onze toeleveranciers.

We hopen dat de directies van de toeleveranciers nieuwe activiteiten zullen binnenhalen (bij Beteler, Tower en Tenneco is er hoop). Maar we willen vooral dat Volvo ook terug het respect opbrengt voor onze werknemers en dat ze niet alleen werk insourcet, maar ook werknemers. Zoals ze op een correcte manier gedaan hebben bij de insourcing van Johnson Controls.

Want het bittere is nu dat zowel bij EOS als bij de toeleveranciers de ene groep werknemers met hun jobs de prijs dreigen te betalen voor het verzekeren van de toekomst van andere werknemers.

Herwig Jorissen
Voorzitter