de voorzitter

De Voorzitter gaat de dialoog aan. Het gedacht van Herwig Jorissen.

 

  • Tijdelijke jobs bedreigd bij Volvo Trucks:  Door de teruglopende vraag wil Volvo in totaal 1.400 banen schappen in Gent en in Zweden. In Gent wordt de nachtploeg afgeschaft en zijn 400 tijdelijke banen bedreigd.
  • General Motors schaft de nachtploeg gedeeltelijk af: vanaf half november worden in de nacht geen auto's meer geproduceerd en wordt de nachtploeg drastisch ingekrompen van 570 man tot nog slechts 116.
  • Twaalf naakte ontslagen bij Picanol: door de dalende vraag naar weefmachines moet Picanol bezuinigen. In totaal verdwijnen 190 jobs. Eind augustus werden de laatste 71 jobs  geschrapt. Na mutaties en het beëindigen van tijdelijke contracten resten er twaalf naakte ontslagen.
  • Ford Genk vermindert productie: omdat de verkoop van de Fordmodellen Galaxy en S-Max na twee jaar op de markt daalt, schroeft Ford Genk de voorziene jaarproductie terug met duizend stuks.
  • Johnson Controls centraliseert: in het kader van een wereldwijde herstructurering verhuist de afdeling in het Skaldenpark naar Assenede.
  • Gilbos schrapt 47 banen: tengevolge de afbouw van de afdeling assemblage in onderaanneming verdwijnen bij de Aalsterse machinefabrikant Gilbos 48 van 174 jobs, ook de tijdelijke contracten worden niet verlengd.
  • Volvo Cars gaat minder wagens produceren: dit jaar zullen maximaal 190.000 wagens van de band rollen in Gent (in 2006 was dat 258.000). De lagere productie zorgt voor nog eens vier extra werkloosheidsdagen. Dat brengt het totaal voor 2008 op dertig.
  • Damen Shipyard gaat  dicht: Omwille van de slechte resultaten in de voorbije jaren gata Damen Shipyard Oostende over tot collectief ontslag: alle 16 arbeiders en 6 bedienden verliezen hun baan.
  • Tijdelijke werkloosheid bij Bosch en Sylvania (Tienen): door de mindere verkoop van ruitenwissers in de handel zijn bij ruitenwisserfabrikant Bosch in Tienen alle 1.300 arbeiders tot eind 2008 gemiddeld 10 dagen tijdelijk werkloos. De productiequota voor Tienen werd dit jaar met 7 miljoen stuks verminderd. Als er geen nieuwe bestellingen komen, kan de toestand verder aanhouden in 2009. Ook bij Sylvania werd tijdelijke werkloosheid ingevoerd bij gebrek aan bestellingen.
  • Hayes Lemmerz (Hoboken) sluit de deuren: velgenfabrikant Hayes Lemmerz sluit eind september. 315 personeelsleden staan op straat. De productie verhuist naar Duitsland, waar men goedkoper zou kunnen produceren.
  • Helft ex-werknemers Volkswagen nog steeds zonder werk: iets meer dan anderhalf jaar na de drastische herstructurering heeft bijna 53% een nieuwe baan gevonden. In Vlaanderen zitten 1.027 van de 1.810 ex-VW-werknemers nog zonder baan (56,7procent).
  • Philips Brugge garandeert werkzekerheid tot maart 2009: volgens een uitgelekte nota wilde Philips de televisieafdeling nog dit jaar opdoeken. Uiteindelijk zal men na het eerste kwartaal van 2009 op basis van de cijfers van de televisieafdeling een beslissing nemen.
  • Bekaert sluit en herstructureert:  Bekaert kondigde de sluiting aan van de vestiging in Lanklaar: 136 mensen staan op straat. Lanklaar realiseerde het voorbije jaar nog een recordomzet van 2,17 miljard euro. Van de drie Belgische vestigingen waar Bekaert staalkoord voor autobanden produceert, blijft er nog één over: het Oost-Vlaamse Aalter. Ook in Waregem sluit men de deuren.  De werknemers (kunnen ) worden overgeplaatst naar de nabijgelegen vestigingen van Zwevegem of het Oost-Vlaamse Aalter.
  • Bombardier moet inleveren: door het mislopen van het contract voor het Gewestelijk ExpresNet Brussel (GEN) moet de vestiging in Brugge afslanken en moeten de loonkosten dalen met 8 procent o.a. door het inkorten van de rusttijden. 

Er is een tijd voor alles.

Herwig Jorissen
Voorzitter