de voorzitter

De Voorzitter gaat de dialoog aan. Het gedacht van Herwig Jorissen.

 

  • Cumerio wil een van de vijf productielijnen sluiten – 64 jobs staan op de helling
  • Nyrstar Balen wil de productie met 28 procent terugschroeven – de productieverlaging gaat gepaard met tijdelijke economische werkloosheid
  • Ford Genk kondigt zes bijkomende werkloosheidsdagen aan - de productie wordt vanaf 1 januari volgend jaar met 218 eenheden teruggeschroefd naar 1128
  • DME wil overgaan tot het collectief ontslag van 14 medewerkers
  • De 400 arbeiders van Continental Teves zijn voor ongeveer een kwart tijdelijk werkloos
  • Bij Aleris Aluminum zijn 1000 van de 1500 werknemers economisch werkloos - aan de tijdelijke werkkrachten is medegedeeld dat hun contract wellicht niet zal worden verlengd
  • Arcelor SSC Benelux (het vroegere Disteel Cold) wordt bijna volledig getroffen door tijdelijke werkloosheid
  • Bij Baltimore Aircoil worden in december de interim- en tijdelijke contacten niet verlengd
  • ArcelorMittal Gent legt hoogoven vervroegd stil
  • Noble International Genk ziet zich door de dalende vraag gedwongen om over te gaan tot collectief ontslag om het volcontinu productieregime om te vormen naar een drieploegenstelsel - hoeveel banen gemoeid zijn met de herstructurering is nog niet bekend
  • Bij ArcelorMittal Gent zullen de komende weken bijna alle arbeiders technisch werkloos zijn - alle investeringen worden voorlopig  bevroren: zo'n 180 werknemers bij onderaannemers worden hierdoor getroffen
  • DAF kondigt een verdere productiedaling aan tot 170 cabines per dag: voorlopig zonder verdere gevolgen voor de tewerkstelling
  • ArcelorMittal schrapt 30 tijdelijke banen in Genk.

Op het moment dat deze Werker in de bus valt zijn de onderhandelingen voor een Interprofessioneel Akkoord volop bezig. Iedereen realiseert zich dat het moeilijke onderhandelingen zullen worden (evenals de sectorale onderhandelingen die zullen volgen). Onze onderhandelaars wacht dan ook een moeilijke taak, maar we hebben er vertrouwen dat ze het maximaal mogelijke uit de kan zullen halen. De economische situatie is echter grondig gewijzigd: van financiële crisis  naar economische crisis, van een kleine economische groei naar voorspellingen van een nulgroei. En er gaan al stemmen op die ervoor waarschuwen dat we voor een langdurige recessie staan.

De lijst waarmee we nu al een paar maanden telkens opnieuw ons edito beginnen is het levende bewijs. Het is een lijst die concreet illustreert wat veertien dagen economische recessie betekent in onze sectoren. Op deze pagina kunt U ook lezen welke ravage de crisis aanricht in de automobielsector. Misschien is in de automobiel wel het meest sprekende voorbeeld te vinden van hoe de situatie gewijzigd is. Iets meer dan een jaar geleden waren de arbeiders bij Opel Antwerpen ongerust over de toekomst, aangezien ze de strijd om de nieuwe Astra intern (onterecht) hadden verloren. Vandaag is men in diezelfde fabriek ongerust over wat er zou gebeuren indien General Motors, de moedermaatschappij, failliet zou gaan. In de media wordt vandaag openlijk gespeculeerd over het faillissement van de ‘Big Three' in de Amerikaanse automobielsector (GM, Ford en Chrysler). Dat is de aard van de crisis waarin we zijn terechtgekomen. Het is een crisis die eerst de ‘zwaksten' hard trof (de uitzendkrachten, de tijdelijke krachten) en daarna de vaste kern in de bedrijven op het lijf viel door de massale opstoot van tijdelijke werkloosheid en het koopkrachtverlies dat daarmee gepaard gaat.  En daar komen nu de jobs zelf in gevaar. In economische tijden waarin alle arbeid precair dreigt te worden, wordt Werk koopkracht.

Herwig Jorissen
Voorzitter