de voorzitter

De Voorzitter gaat de dialoog aan. Het gedacht van Herwig Jorissen.

 

Tijdens het weekend van het Feest van de Arbeid verklaarde Fons Leroy, de nummer 1 van de VDAB, dat 2010 wel eens het zwartste jaar ooit zou kunnen worden in de Vlaamse geschiedenis van de werkgelegenheid. Hij vreest dan ook voor 60.000 extra werklozen. Daarmee onderstreept Fons Leroy de boodschap die ook wij al bijna een jaar verkondigen. Zo is eerst en vooral het ergste beslist nog niet voorbij. We zien misschien al wel de eerste tekenen van herstel, maar daarmee zijn de herstructureringen nog niet achter de rug. Ten tweede zal  het, zelfs als de economie weer aantrekt, nog een tijd duren vooraleer de tewerkstelling zich herstelt.

Volgens sommige kranten zette deze boodschap een domper op de 1 mei-feestvreugde, maar het tegendeel is waar. Ze bevestigt alleen maar de centrale boodschap: Werk, werk, werk. Dat is de essentie, daarom draait het. We hebben in de metaalsector ruim ons deel van de economische crisis moeten doorstaan. In Vlaanderen gingen meer dan tienduizend jobs verloren in onze sectoren. Eind mei kunnen we aan die ellenlange lijst nog een pak werknemers van Opel toevoegen. Laat ons hopen en er vooral alles aan doen opdat het bij die eerste ‘lading' zou blijven en we een overnemer zouden  vinden. Samen met de Vlaamse regering zetten we alles op alles om te slagen. ‘Investeer in industrie' is onze campagne. ‘Vecht voor de industrie' is onze praktijk.

Net daarom ook hebben we op het Congres van de Vlaamse Intergewestelijke duidelijk gesteld dat de overheid moet optreden als katalysator voor toekomstgerichte en groene industriële investeringen. Zulke investeringen zullen dan ook mede beslissend zijn voor de toekomst van de industrie. We denken daarbij aan investeringen die van strategisch belang zijn, zoals investeringen in technologieën voor schone energie of voor milieuvriendelijkere en/of elektrische wagens.

Het was dan ook goed nieuws dat minister Ingrid Lieten (Sp.a) een project heeft goedgekeurd dat de productie van elektrische en hybride wagens in Vlaanderen heel wat dichterbij brengt. Minister Lieten investeert 1,7 miljoen euro in een samenwerkingsproject tussen Volvo Cars Gent en Flanders Drive om het productieproces van hybride en elektrische wagens in een traditionele autofabriek te vereenvoudigen. Volvo wil namelijk zijn productieapparaat in Gent op een flexibele manier aanpassen om naast wagens met benzine- en dieselmotoren, ook hybride en elektrische wagens te kunnen produceren op dezelfde assemblagelijn. Zulke projecten scheppen niet alleen een belangrijke toegevoegde economische waarde, ze kunnen Vlaanderen ook een  versterkte positie opleveren op het gebied van groene-autoproductie. Anderzijds zal een eenmalig initiatief natuurlijk niet volstaan en hebben we een veelvoud van gelijkaardige projecten nodig.

Dit is geen tijd om spelletjes te spelen. Het gaat om onze jobs, het gaat om onze toekomst, het gaat om de welvaart van Vlaanderen. Meer dan ooit is dat de uitdaging waar we de komende weken voor staan. Samen staan we sterk voor werk.

Herwig Jorissen
Voorzitter