de voorzitter

De Voorzitter gaat de dialoog aan. Het gedacht van Georges De Batselier.

 

Vanaf dag 1 was duidelijk dat de Detroit-directie en de Europese directie van General Motors Antwerpen viseerden. Toch hebben de nummers 1 van Opel Antwerpen, Eddy Geysen en Leo Wils, samen met de werknemers alles gedaan om Antwerpen open te houden. Ook de Vlaamse regering heeft ons op een voortreffelijke wijze geholpen. We hebben dan ook geen enkel begrip voor de criticasters die tijdens het spoeddebat in het Vlaams parlement meer met hun eigen (politieke) carrière bezig waren dan met de jobs van de werknemers van Opel. We betreuren eveneens de uitspraken van allerhande automobielexperts de afgelopen dagen die het blijkbaar eens zijn met een economisch equivalent van de politiek van verschroeide aarde: roof alles leeg en vertrek dan.

Het triestige dieptepunt van de GM-strategie was het onbenullige persbericht van afgelopen maandag waarin koudweg werd gesteld dat ‘geen van de kandidaten een duurzaam businessplan kon voorleggen’.  Dat kwam dan uit de mond van een management dat de afgelopen jaren ongeveer alle mogelijke fouten heeft gemaakt die een management maken kan. Iedereen met kennis van het dossier weet bovendien dat het om een grote leugen gaat. Nu, als GM Opel niet wil, dan is Opel vanaf vandaag van ons. Het zijn de werknemers die zoveel liefde hebben voor hun product dat ze, zelfs tijdens de lijdensweg van de afgelopen jaren, geen enkele dag hebben gestaakt.

Het is daarenboven wraakroepend dat net als bij de banken, ook nu weer de schuldigen vrijuit zullen gaan. Erger nog, op het einde van de rit ligt voor CEO Nick Reilly ongetwijfeld een mooie extra bonus in het verschiet.

Wij weten dat er wél ernstige, duurzame en uitgewerkte businessplannen ter tafel liggen. Alleen veronderstellen die plannen wel een doorstart van de productie (zoals ook bleek uit het onderhoud van de topman van Geely met de Vlaams minister-president).

Daarom richt ABVV-Metaal vanaf vandaag het waakzaamheidscomité ‘Opel blijft open’ op. Niets, maar dan ook niets zal ons bedrijf verlaten: geen onderdeel van een machine, geen moer, geen vlag. Wij zijn de rechtmatige eigenaars van elke bout. Als dit in de toekomst zou leiden tot harde confrontaties, laat het nu dan al geweten zijn: hoe harder de confrontatie, des te groter onze vastberadenheid. Zou zich bij zulke toekomstige confrontaties een batterij deurwaarders presenteren, dan zijn wij ervan overtuigd dat de ganse Vlaamse regering aan onze zijde zal staan op de barricade.

Opel is nog niet dood en begraven. De Opel-vlag hangt nog lang niet halfstok. HET IS PAS GEDAAN ALS WIJ ZEGGEN DAT HET GEDAAN IS.

Herwig Jorissen
Voorzitter