de voorzitter

De Voorzitter gaat de dialoog aan. Het gedacht van Georges De Batselier.

 

Als we van de kameraden van de BTB de verhalen horen over sociale dumping in de transportsector, waar Oost-Europese chauffeurs voor een habbekrats het transport doen, dan denken we al snel: in de transportsector, ja. Als de staatssecretaris voor Fraudebestrijding, John Crombez (sp.a) aanklaagt dat negentig procent van de gecontroleerde bouwbedrijven niet in orde is en dat Oost-Europese arbeiders, zonder veel veiligheidsmaatregelen, zonder respect voor de arbeidstijden en tegen armoelonen worden ‘tewerkgesteld’, dan denken we al snel: in de bouwsector, ja.

Tot je in de krant leest dat meer dan driehonderd Roemeense, Bulgaarse en Tsjechische arbeiders als zogenaamde zelfstandigen voor een loon van om en bij vier euro per uur aan de slag zijn bij toeleveringsbedrijven in de Gentse autosector. De Oost-Europeanen werden door IDC Europe Belgium, later IAA Autoxellence, als 'zelfstandigen' aangeboden aan bedrijven uit de autosector (aan Johnson Controls en Faurecia, toeleveringsbedrijven van Volvo Cars Gent). Tijdens de zitting zei arbeidsauditeur Meirsschaut dat dit “een zeer belangrijk dossier is. Het zou zeer gevaarlijk zijn indien men hiermee zou wegkomen. Als dit bedrijfsmodel goedgekeurd wordt, dreigt de hoeksteen van de samenleving in gevaar te komen. Het systeem van sociale zekerheid zou totaal in verdrukking komen.”

De arbeidsinspectie is de sociale dumping in 2012 op het spoor gekomen. Maar reeds in 2005 heeft ABVV-Metaal de directies in verschillende toeleveringsbedrijven op de hoogte gebracht van misbruik van Oost-Europese werknemers en het niet respecteren van minimumuurlonen in de metaalsector in Oost-Vlaanderen. Ook in  2007 en 2008 is er een klacht neergelegd bij de inspectie en hebben de afgevaardigden van ABVV-Metaal politici aangeschreven om de situatie aan te klagen.

Vandaag staan er vijf personen en zeven bedrijven terecht. Ze moeten zich verantwoorden voor mensenhandel, criminele bendevorming en inbreuken op het sociaal strafwetboek. Hun advocaten vragen de vrijspraak. De verdachten hadden “niet de bedoeling om de wetten te omzeilen en de flexibele diensten die wij bieden kun je met de Belgische methodes niet leveren, zelfs niet door interimkantoren. We werken dan ook nog altijd op dezelfde manier verder.” Daarom dat de vakbonden bij de start van het proces onmiddellijk contact hebben opgenomen met de betrokken bedrijven. Er waren inderdaad nog steeds schijnzelfstandigen aan het werk. Na onze interventie hebben we nu de belofte dat de werknemers een normaal contract zullen krijgen volgens de geldende paritair vastgelegde lonen.

De maakindustrie in dit land kent vele problemen. En we kunnen van mening verschillen over loon- en andere kosten. Maar één ding is wel duidelijk. Flexibiliteit is geen excuus voor mensenhandel. Daar stopt elke discussie. Het gerecht moet nu zijn werk doen. Het is positief dat dit gebeurt. Zoals het positief is dat John Crombez en deze regering in zoveel sectoren de handschoen opneemt en effectief werk maakt van de strijd tegen sociale fraude. Zoals we verheugd zijn dat het werk van onze militanten nu heeft geleid tot een effectieve vervolging. Want sociale dumping moet stoppen, ook in de autosector, ja.

Herwig Jorissen
Voorzitter