In gesprek met ... Adri Craens.
Ik weet het, de titel van deze blog klinkt tamelijk katholiek, maar wees vooral gerust. Het gaat over de zoektocht naar en noodzaak van een ander soort van peter-meterschap. Namelijk die van de mentor die elke nieuweling in de onderneming de nodige en dankbare steun kan bieden om de nieuwe werknemer zo vlot als mogelijk is te integreren in zijn/haar nieuwe functie en omgeving.
Ik ben er zeker van dat iedereen nog wel zijn eerste dag in een nieuwe job of functie kan herinneren.
Het gevoel van onzekerheid dat je toen had door de nieuwe collega's, de nieuwe werkomgeving, de andere bedrijfscultuur, de nieuwe methodes van werken of instructies inzake het welzijn van de werknemers. De gelukkigen onder ons hadden toen die ervaren collega(s) die je ondersteunde en je wegwijs maakte tijdens die eerste weken of maanden. M.a.w. zij kregen dat oh zo belangrijke onthaal in de onderneming.
Ik ben er ook zeker van dat iedereen die degelijk begeleid is geweest door een ervaren collega daar nog zeer positieve herinneringen aan heeft en dat het gevoel van dankbaarheid nog wel aanwezig is.
Caroline Segers (delegee Daikin Europe NV te Oostende) schreef al in haar blog over het belang van een goed onthaal door de onderneming, hun inbreng in dat onthaalbeleid en hun syndicale onthaal op Daikin. Een mooi voorbeeld hoe het onthaalbeleid positief ingevuld kan worden.
Het loopt echter niet overal zo positief. De minder positieve verhalen over het onthaal zijn mij ook niet onbekend en er zullen nog vele zijn die ik nog niet ken. Wil je ze graag eens kwijt, mag je gerust hieronder je ervaringen over het onthaal posten. Uw verhalen (zowel positief als negatief) zijn dankbare aandachtspunten en ideeën voor anderen. Gewoon doen dus! Klik op 'Reactie' en deel je ervaringen.
Mocht er bij jou in de onderneming geen onthaalbeleid zijn, kaart dit dan aan bij de werkgever. Het onthaal van nieuwkomers is wettelijk bepaald in de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 22 en het KB van 25 april 2007. Deze twee documenten legt de werkgever en de hiërarchische lijn verplichtingen en verantwoordelijkheden op inzake een degelijk onthaalbeleid.
Om af te sluiten kom ik terug op de titel van deze blog "Wil jij mijn peter of meter zijn?". Het is niet mijn persoonlijke vraag, maar de vraag van elke nieuwe werknemer die het recht heeft op een peter of meter in het groeien in de nieuwe job of functie. Meer zelfs ... een noodzakelijke stap in de integratie op het bedrijf.
Dit is dus een oproep aan alle werkgevers en leidinggevenden. Investeer in de zeer belangrijke functie van het peter-meterschap en geef hen de maximale ondersteuning in tijd, mogelijkheden en middelen. Zij hebben deze nodig, verdienen dat en het is nog een win-winsituatie ook.
Adri Craens
Vormingswerker ABVV-Metaal
Andere blogs van Adri:
Be a hero ... streef naar zero arbeidsongevallen