In gesprek met ... Dania Paternini.

Het pamflet, dat hoort toch thuis in het rijtje van de vaste telefoonlijn, inbelverbindingen en handgeschreven brieven? Een begrijpelijke gedachte, althans voor een niet-syndicalist. Want zelfs in deze tweetende en likende samenleving, communiceert een beetje vakbondsmilitant nog steeds via het goede oude syndicale pamflet. Zeker op de werkvloer, waar het lastig is om even tussendoor je mailbox of Facebook-account te checken. Ja, daar is het pamflet zelfs het syndicale communicatiemiddel bij uitstek.

Kruip jij wel eens in de pen voor de werknemers in je bedrijf? Dan weet je het als geen ander: wie een pamflet schrijft, krijgt te maken met minstens twee moeilijkheden:

1. Er zit vaak haast achter

Nieuwe/belangrijke informatie brengt je best heel snel aan de man/vrouw. Anders pakken de andere fracties op het bedrijf je misschien wel op snelheid… Zeker als je verwikkeld geraakt in een pamflettenoorlog.

2. Wildgroei aan informatie    

De digitalisering heeft geleid tot een overdaad aan informatie. Net omdat het zo gemakkelijk en snel is om via sociale media te communiceren, is de aangeboden info ook vaak oppervlakkig en vluchtig van aard. De newsfeeds op social media weren oudere info dan ook letterlijk van je scherm.

Wie goed en snel informeert, draagt nochtans zorg voor zijn leden en trekt zelfs nieuwe leden aan. Op voorwaarde dat je natuurlijk communiceert volgens de regels van de kunst.

Hoe geef je je pamflet zo’n facelift dat het opvalt en zo zijn ultieme doel – informeren en activeren – bereikt? Ontdek deze drie gouden tips voor vakbondspamfletten die hoge ogen gooien…

 # 1 - Lok je lezers

Je mag er nog uren werk insteken: als je pamflet niet in het oog springt bij je lezers, zijn je inspanningen verloren moeite. Alle liedjes van Clouseau ten spijt, beoordelen mensen toch eerst de buitenkant vooraleer ze de binnenkant een kans geven. Want het oog wil ook wat, nietwaar? 

Maak daarom ook werk van de lay-out van je pamflet. De truc is dat je hierbij gebruik maakt van lokkertjes. 

Dat zijn in de eerste plaats foto’s en afbeeldingen die je linksboven plaatst op je pamflet. Voor we beginnen te lezen, scannen we een tekst namelijk van linksboven naar rechtsonder. Mensen kijken bovendien graag naar mensen: denk daar ook aan. Het logo van onze organisatie mag evenmin ontbreken op eender welke communicatievorm die je hanteert als militant. Tip: gebruik het pamfletsjabloon van ABVV-Metaal, dan ben je qua lay-out al halfweg.

Je titel (en eventueel ondertitel) bombardeer je tot echte teaser. Kort, verlost van overbodige woorden en gebald. Misschien zelfs eens een pittig citaat? Ook een titelvraag werkt. Tegelijk dekt je titel de lading. Een goede titel wekt de nieuwshonger van je lezers.  

Staat je tekst al op papier? Nu is het zaak om hem wat luchtiger te maken. 

- Isoleer bepaalde tekstpassages, zoals de intro, door ze een andere kleur of lettergrootte te geven. 

- Creëer voldoende witruimte en voeg tussentitels in. 

- Hier en daar een kernwoord vetjes zetten of onderstrepen, dat geeft ook meer ademruimte aan je tekst. 

- Stoffeer je pamflet met opsommingen in lijstjesvorm waar dat kan: die dragen bij tot het begrip en tot de leesbaarheid van je tekst.

Zo zit er structuur in je tekst, wat aanzet tot lezen.  

# 2- Vat je lezers bij de kraag

Nu alle blikken op je pamflet zijn gericht, is het tijd om echt uit te pakken. Dat doe je met een vlot lezende tekst die inspeelt op de leefwereld van je lezers.

Wanneer is een tekst interessant? 

1. Als de tekst gaat over een herkenbaar thema en een duidelijke uitleg en boodschap bevat. 

2. Als we voelen dat de schrijver voor de volle 100 % achter zijn verhaal staat. Leg dus wat assertiviteit voor de dag in je tekst. Anders krijg je geen hond overtuigd van je boodschap. 

Goed schrijven, dat is ook kiezen voor de juiste woorden en de juiste zinnen. Het is belangrijk dat je schrijft zoals je spreekt, zonder al te veel poespas en in klare taal:

- Gebruik woorden uit de spreektaal en laat ‘ambtenarees’ achterwege!

- Bewaar vaktaal voor wie erin mee is, zoals het verslag van de ondernemingsraad voor je militantenkern… 

- Spreek je publiek aan in de je- of jij-vorm. Door je lezer rechtstreeks aan te spreken, houdt hij/zij zijn/haar aandacht bij de tekst.

- Korte zinnen lezer vlotter dan lange aaneen gebreidelde zinnen. Houd een maximum van 15 woorden per zin voor ogen. 

- Ga ook eens voor een onvolledige zin. Want die durven de zaken te versnellen. Mee eens? Zoiets dus. 

Andere trucs om je lezers gefocust te houden? 

- Ook al eens gedacht aan vraagzinnen? Door je lezer een vraag te stellen, betrek je hem/haar en trek je een dialoog op gang.

- Wees niet te vrijblijvend en durf gerust de gebiedende wijs te gebruiken. Dat heeft een aansporend effect.

- Citaten verhogen de herkenbaarheid en betrokkenheid. Je lezer haakt dus niet af. Gebruik ze ook eens als titel.

 # 3 - Zet je lezers aan tot actie

Je sluit je pamflet altijd en zonder uitzondering af met een zogenoemde ‘call to action’ waarmee je vraagt om in te gaan op jouw aanbod of vraag. Ook hier mis je met vrijblijvendheid gegarandeerd je doel. Nee, spoor je lezer onomwonden aan om nu te doen wat jij vraagt. 

Misschien denk je dat er voor je informatieve pamflet geen echte oproep tot actie te verzinnen valt? Ongetwijfeld is er voor een van deze zinnen een plaatsje in jouw pamflet:

- Bel of mail mij voor meer info!

- Like ons nu op Facebook.

- Download hier de brochure.

 

Dania Paternini

Communicatiemedewerker ABVV-Metaal

 

Zin in meer na het lezen van deze blog? Bekijk dan zeker ook deze uitgebreide lijst van schrijftips!

 

 

 

 

 

 

Bevalt onze huisstijl je? Gebruik dan deze sjablonen voor je pamflet:

Sjabloon digitaal pamflet 

 

 

 

 

 

Sjabloon geprint pamflet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gouden tips voor een gepimpt syndicaal pamflet

Een pamflet, dat hoort toch thuis in het rijtje van de vaste telefoonlijn, inbelverbindingen en handgeschreven brieven? Begrijpelijke gedachte, althans voor een niet-syndicalist. Want zelfs in deze tweetende en likende samenleving, communiceert een beetje vakbondsmilitant nog steeds via het goede oude syndicale pamflet. Zeker op de werkvloer, waar het lastig is om tussendoor je mailbox of Facebook-account te checken, is het pamflet zelfs het syndicaal communicatiemiddel bij uitstek.

Kruip jij wel eens in de pen voor de werknemers in je bedrijf? Dan weet je het als geen ander: wie een pamflet schrijft, krijgt te maken met minstens twee moeilijkheden:

1. Er zit vaak haast achter

Nieuwe/belangrijke informatie brengt je best heel snel aan de man/vrouw. Anders pakken de andere fracties op het bedrijf je misschien wel op snelheidZeker als je verwikkeld geraakt in een pamflettenoorlog.

2. Wildgroei aan informatie   

De digitalisering heeft geleid tot een overdaad aan informatie. Net omdat het zo gemakkelijk en snel is om via sociale media te communiceren, is de aangeboden info ook vaak oppervlakkig en vluchtig van aard. De newsfeeds op social media weren oudere info dan ook letterlijk van je scherm.

Wie goed en snel informeert, draagt nochtans zorg voor zijn leden en trekt zelfs nieuwe leden aan. Op voorwaarde natuurlijk dat je communiceert volgens de regels van de kunst. Hoe geef je je pamflet zon facelift dat het opvalt en zo zijn ultieme doel informeren en activeren bereikt?

Ontdek deze drie gouden tips voor vakbondspamfletten die hoge ogen gooien

# 1  Lok je lezers

Je mag er nog uren werk insteken: als je pamflet niet in het oog springt bij je lezers, zijn je inspanningen verloren moeite. Alle liedjes van Clouseau ten spijt, beoordelen mensen toch eerst de buitenkant vooraleer ze de binnenkant een kans geven. Want het oog wil ook wat, nietwaar?

 

Maak daarom ook werk van de lay-out van je pamflet. De truc is dat je hierbij gebruik maakt van lokkertjes.

 

Dat zijn in de eerste plaats fotos en afbeeldingen die je linksboven plaatst op je pamflet. Voor we beginnen te lezen, scannen we een tekst  namelijk van linksboven naar rechtsonder. Mensen kijken bovendien graag naar mensen: denk daar ook aan. Het logo van onze organisatie mag evenmin ontbreken op eender welke communicatievorm die je hanteert als militant. Tip: gebruik het pamfletsjabloon van ABVV-Metaal, dan ben je qua lay-out al halfweg.

 

Je titel (en eventueel ondertitel) bombardeer je tot echte teaser. Kort, verlost van overbodige woorden en gebald. Misschien zelfs eens een pittig citaat? Ook een titelvraag werkt. Tegelijk dekt je titel de lading. Een goede titel wekt de nieuwshonger van je lezers.

 

Staat je tekst al op papier? Nu is het zaak om hem wat luchtiger te maken.

-    Isoleer bepaalde tekstpassages, zoals de intro, door ze een andere kleur of lettergrootte te geven.

-    Creëer voldoende witruimte en voeg tussentitels in.

-    Hier en daar een kernwoord vetjes zetten of onderstrepen, dat geeft ook meer ademruimte aan je tekst.

-    Stoffeer je pamflet met opsommingen in lijstjesvorm waar dat kan: die dragen bij tot het begrip en tot de leesbaarheid van je tekst.

 

Zo zit er structuur in je tekst, wat aanzet tot lezen.

 

# 2 Vat je lezers bij de kraag

Eens alle blikken op je pamflet zijn gericht, is het tijd om echt uit te pakken. Dat doe je met een vlot lezende tekst die inspeelt op de leefwereld van je lezers. Deel je tekst op in drie hoofddelen:

-    De inleiding die de kern van de tekst samenvat (wie-wat-waar-wanneer-hoe)

-    Het middenstuk waarin je je verhaal in detail vertelt

-    Het slotstuk waarin je je hoofdconclusie trekt en je lezers oproept tot een bepaalde handeling

Wanneer vinden we een tekst interessant?

1.    Als de tekst gaat over een herkenbaar thema en een duidelijke uitleg en boodschap bevat.

2.    Als we voelen dat de schrijver voor de volle 100 % achter zijn verhaal staat. Leg dus wat assertiviteit voor de dag in je tekst. Anders krijg je geen hond overtuigd van je boodschap.

Goed schrijven, dat is ook kiezen voor de juiste woorden en de juiste zinnen. Het is belangrijk dat je schrijft zoals je spreekt, zonder al te veel poespas en in klare taal:

-    Gebruik woorden uit de spreektaal en laat ambtenarees achterwege!

-    Bewaar vaktaal voor wie erin mee is, zoals het verslag van de ondernemingsraad voor je militantenkern

-    Spreek je publiek aan in de je- of jij-vorm. Door je lezer rechtstreeks aan te spreken, houdt hij/zij zijn/haar aandacht bij de tekst.

-    Korte zinnen lezer vlotter dan lange aaneen gebreidelde zinnen. Houd een maximum van 15 woorden per zin voor ogen.

-    Ga ook eens voor een onvolledige zin. Want die durven de zaken te versnellen. Mee eens? Zoiets dus.

Andere trucs om je lezers gefocust te houden?

-    Al eens gedacht aan vraagzinnen? Door je lezer een vraag te stellen, betrek je hem/haar en trek je een dialoog op gang.

-    Wees niet te vrijblijvend en durf gerust de gebiedende wijs te gebruiken. Dat heeft een aansporend effect.

-    Citaten verhogen de herkenbaarheid en betrokkenheid. Je lezer haakt dus niet af. Gebruik ze ook eens als titel.

# 3 Zet je lezers aan tot actie

Je sluit je pamflet altijd en zonder uitzondering af met een zogenaamde call to action waarmee je vraagt om in te gaan op jouw aanbod of vraag. Ook hier mis je met vrijblijvendheid gegarandeerd je doel. Nee, spoor je lezer onomwonden aan om nu te doen wat jij vraagt.

Misschien denk je dat er voor je informatieve pamflet geen echte oproep tot actie te verzinnen valt? Ongetwijfeld is er voor een van deze zinnen een plaatsje in jouw pamflet:

-    Bel of mail mij voor meer info!

-    Like ons nu op Facebook.

-    Download hier de brochure.

Zin in meer na het lezen van deze blog? Bekijk dan zeker ook deze uitgebreide lijst van schrijftips!

Bevalt onze huisstijl je? Gebruik dan dit sjabloon voor je pamflet.

Dania Paternini

Communicatiemedewerker ABVV-Metaal