Wie zonder werk valt, kan een werkloosheidsuitkering aanvragen. De werkloosheidsdienst van het ABVV gaat na of je recht hebt op een werkloosheidsvergoeding en overhandigt je een controlekaart. De werkloosheidsdienst van het ABVV volgt ook jouw dossier op bij de RVA en betaalt jouw werkloosheidsuitkering uit. Je kuntdit dossier ook zelf online opvolgen via http://www.abvv.be/web/guest/mijn-abvv.be.
Binnen de 8 kalenderdagen na de indiening van de uitkeringsaanvraag, moet je je inschrijven als werkzoekende. Je doet dit bij de dienst voor arbeidsbemiddeling van je regio (VDAB voor Vlaanderen, Actiris voor Brussel en FOREM voor Wallonië).
Vooraleer je een dag gaat werken, moet je het overeenstemmende vakje op je controlekaart inkleuren met onuitwisbare inkt. Als je ziek bent of vakantie neemt, moet je dit op jouw controlekaart aanduiden, respectievelijk met de letter Z en de letter V. Op dagen van werkloosheid (ook zaterdag, zon- en feestdagen) vul je niets in. Vergissingen corrigeer je niet zelf, maar je neemt contact op met je uitbetalingsinstelling. Op het einde van de maand moet je de ingevulde en ondertekende controlekaart indienen bij je uitbetalingsinstelling. Je controlekaart kan je tegenwoordig ook online invullen via https://www.socialsecurity.be/citizen/nl/static/applics/calidris/index.htm
Let op! Om de controlekaart online te kunnen invullen en je werkloosheidsdossier bij het ABVV online te kunnen opvolgen, heb je een elektronische identiteitskaart (e-ID) nodig, een kaartlezer en je pincode. Bij de werkloosheidsdienst van het ABVV kun je gratis een kaartlezer krijgen, kijk hiervoor op http://www.abvv.be/stempelkaart. Op je computer moet ook de juiste software geïnstalleerd zijn. Die kun je downloaden via http://www.eid.belgium.be/.
Hoeveel bedragen de werkloosheidsuitkeringen? Check daarvoor de update van ons e-book 'Alle sociale uitkeringen op een rij' van maart 2018.