Op de
sector

Onze industrie werd frontaal getroffen door de corona-pandemie. Om een licht te werpen op de impact van de crisis op drie belangrijke metaalsectoren, met name de automotive, fiets- en garagesector, hebben hier een overzicht opgesteld met de specifieke stand van zaken per sector.

 

De grote lockdown

Het coronavirus veroorzaakt een economische crisis, zoals jij en ik er nog nooit één hebben meegemaakt. De crisis wordt nu al omschreven als ‘De Grote Lockdown’ en snijdt vele malen dieper dan de financiële crash van 2008-2009. Voor honderden miljoenen mensen - waar ook ter wereld - zijn de gevolgen verwoestend.

Het volledige overzicht van de gevolgen op globaal, Europees en Belgisch gebied, lees je in de MagMetal.

Button Lees het artikel

Fietssector

De verkoop van fietsen piekt als nooit tevoren. Aanvankelijk veroorzaakte de corona-crisis heel wat moeilijkheden voor fietshandelaars en -producenten. Het voorjaar (maart, april, mei) is normaal gezien een zeer drukke periode. Er worden veel fietsen verkocht en er moeten veel fietsen hersteld worden. Door de lockdown viel dat allemaal in het water. De economische vooruitzichten waren dus – zacht uitgedrukt – niet rooskleurig. Maar van zodra de fi etssector haar activiteiten mocht hervatten (in de eerste helft van mei), was het onmiddellijk heel erg druk. Het verlies van de voorbije maanden lijkt daardoor volledig te kunnen worden gerecupereerd.

Lees meer...

Autosector

De Europese automotive-industrie is zwaar getroffen door corona. De productie van wagens, trucks en bussen heeft weken aan een stuk volledig stilgelegen. De verkoop is ingezakt en er wordt zeer weinig geïnvesteerd. De introductie van nieuwe, propere modellen is uitgesteld. Bovendien zorgt ook de post-corona arbeidsorganisatie (om de veiligheidsvoorschriften te kunnen naleven) voor stijgende productiekosten.

Lees meer...

Garage- en koetswerksector

Net zoals zoveel ondernemingen, zijn ook de garage- en koetswerkbedrijven sterk getroffen door de coronapandemie. Tijdens de lockdown – die bijna twee volle maanden duurde – zijn de activiteiten (verkoop, onderhoud en herstel van wagens) zeer sterk teruggevallen. Enkel dringende depannages en herstellingen konden nog doorgaan.

Lees meer...